Turystyka w Chorwacji

 

Turystyka w Chorwacji

 

Chorwacka turystyka jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki Republiki Chorwackiej. Historia turystyki w Chorwacji ma swoje początki w połowie XIX wieku, w okresie około 1950 roku. Od początku rozwijała się z sukcesem, a rozwój trwa do chwili obecnej. Współcześnie, Chorwacja jest jednym z najczęściej odwiedzanych i najważniejszych podróży turystycznych obszaru śródziemnomorskiego.

Slogan, którym przedstawia się Chorwacja na międzynarodowym rynku turystycznym głosi: „Śródziemnomorze jak kiedyś“.

Lonely Planet ogłosił Chorwację najlepszym celem podróży turystycznych 2005 roku, a Magazin National Geographic Adventure określił Chorwację jako najlepszy cel podróży roku 2006.

Reuters ogłosił, że Travel Leaders, przodująca kampania sprzedająca podróże do Stanów Zjednoczonych, Chorwację ogłosiła top celem podróży w obszarze europejskim roku 2012.

Ogólnie
Chorwacja jest obfita w piękno przyrody, wyspy, których jest 1 244, parki narodowe, parki przyrody, obiekty znajdujące się na liście UNESCO, takie jak Pałac Dioklecjana w Splicie, Miasta Trogir i Dubrownik, Bazylika Eufrazjusza w Poreczu i Katedra świętego Jakuba w Szibeniku. Największym jej atutem, pod względem konkurencji, jest chorwacka część morza adriatyckiego, które względem badań Europejskiej Agencji Środowiska, przeprowadzonych w 2010 roku, jest drugim najczystszym morzem w Europie. Łagodny klimat śródziemnomorski w Chorwacji, z ciepłym latem i umiarkowanie chłodną zimą, sprzyja turystyce Chorwacji i jej dalszemu rozwojowi. Oferta turystyczna Chorwacji jest bardzo różnorodna, a składa się z żeglugowej, wycieczkowej, nurkowej, kongresowej, kulturowej, ekologicznej, folklorystycznej, religijnej, podróżniczej, zdrowotnej, łowieckiej czy rybackiej turystyki. W ofercie turystycznej są też kilkudniowe rejsy łodziami motorowymi oraz bardzo dobrze rozwinięty naturyzm i coraz bardziej popularny tzw. robinzonski turizam1, który, oprócz ofert lądowych, proponuje również pobyt w osamotnionych latarniach, na kształt dubrownickich Grebena ili Palagruży.

W Chorwacji 16 stycznia 2014 roku, według danych Ministerstwa Turystyki, funkcjonowało 851 skategoryzowanych obiektów turystycznych, w tym: 605 hoteli, 84 kempingi, 52 turystyczne apartamenty, 41 turystycznych ośrodków turystycznych, 19 apart-hoteli. We wszystkich tych obiektach jest więcej od 100 000 jednostek noclegowych i około 237 000 stałych łóżek. W 605 skategoryzowanych hotelach jest łącznie 53 227 jednostek noclegowych i 102 430 łóżek, a wśród wszystkich hoteli 301 skategoryzowanych trzygwiazdkowych, 192 czterogwiazdkowych oraz 29 pięciogwiazdkowych.

Chorwacka turystyka regionalna
Każdy chorwacki region turystyczny indywidualnie rozwija swoją ofertę, którą charakteryzuje jego otoczenie. Najbardziej znaczące chorwackie regiony turystyczne to: Istria, Kwarner, Dalmacja, Dubrownik, wspólnie z wyspami południowego Adriatyku, Konavlima, Żupom dubrownicką, Dubrownickim Primorjem, Peljeszcem oraz Zagrzebiem i Chorwacją kontynentalną.

Istria
Chorwacka turystyka jest najbardziej rozwinięta w regionach nadmorskich, szczególnie żupanii2 istarskiej. Jedne z ważniejszych centrów, miast czy miejscowości Istrii, w których w 2009 roku zarezerwowano ponad milion noclegów to:

Rovinj 2 602 580 noclegów,

Poreč 2 416 087 noclegów,

Medulin 1 904 054 noclegów,

Umag 1 733 287 noclegów,

Tar-Vabriga 1 399 588 noclegów,

Vrsar 1 359 751 noclegów,

Funtana 1 334 883 noclegów,

Labin 1 133 618 noclegów,

Pula 1 094 569 noclegów,

Kwarner
Kwarner jest jednym z najbardziej rozwiniętych regionów turystycznych Chorwacji, posiada aż 173 000 jednostek noclegowych, które stanowią około 20% łącznej turystycznej zdolności produkcyjnej Chorwacji. W tym regionie turystycznym realizowana jest około jedna piąta łącznego chorwackiego ruchu turystycznego w Chorwacji. W 2007 roku zanotowano ponad 2,3 miliona odwiedzających, którzy stanowili około 11,2 miliona noclegów, z czego 87% stanowili goście zagraniczni. Większość baz noclegowych, około 82 500, znajduje się w domostwach rodzinnych, 38 000 jest w kempingach, 20 000 w hotelach, a około 32 500 w pozostałych obiektach przeznaczenia turystycznego. Na Kwarnerze znajduje się 104 hoteli, 42 kempingów i około 14 600 domostw rodzinnych.

 

Dalmacja
Dalmacja to największy region turystyczny Chorwacji, w którym znajdują się trzy wielkie centra turystyczne. W północnej części znajduje się stare miasto Zadar, które ma już trzy tysiące lat. W Środkowej części Dalmacji znajduje się miasto Split, a najbardziej na południu położony jest Dubrownik, którego stare miasto wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Poza wspomnianymi turystycznymi centrami, w Dalmacji położone są również mniejsze centra turystyczne, takie jak Szibenik, Trogir i Makarska oraz liczne nadmorskie miejscowości położone wzdłuż szybenickiej, zadarskiej i makarskiej riwiery. W Dalmacji znajdują się również parki narodowe: Paklenica, Krka, Kornaty i Mljet, liczne speleologiczne lokalizacje lub atrakcje dla nurków.
Dalmacja zasłynęła w świecie turystycznym również dzięki licznym wyspom. W północnej Dalmacji wyróżnia się Kornaty i Dugi otok z jeziorem Telaszicą na szczycie 146-metrowego klifu, w środkowej części Krpanj, Hvar jako najbardziej znana i najbardziej słoneczna chorwacka wyspa, Bracz ze słynną plażą Zlatni rat, Solta i Vis. W południowej Dalmacji znajdują się: Korczula, Lastowo, Mljet oraz Wyspy Elafickie. Półwysep Peljeszac, położony w południowej częsci Dalmacji, stanowi ważną część chorwackiej oferty turystycznej. Na Peljeszacu znajduje się większość miejscowości turystycznych, takich jak Ston, Olebić czy Tranj oraz liczne mniejsze miasteczka. Peljeszac jest bogaty w winnice, a jako pewnego rodzaju atrakcja na Peljeszacu istnieje Vinska Cesta z licznymi piwnicami winnymi i winami najwyższej jakości.

Split
Split w ciągu ostatnich kilku lat stał się popularnym celem podróży, w którym goście zatrzymują się na więcej dni, co znaczy, że nie jest tylko miastem przejazdowym.
Według danych ECM-a, organizacji, która skupia około 120 dużych turystycznych miast Europy, Split miał największy roczny procent wzrostu liczby przyjazdów i noclegów turystów. Stał się hitem wśród celów podróżowania, szczególnie wśród młodych ludzi. Średni pobyt w Chorwacji wynosi 3,5 dni. Najwięcej turystów przyjeżdża z Niemiec, Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii, po tym z Hiszpanii i USA. Za organizację miasta, Split dostał szereg miejscowych i międzynarodowych nagród turystycznych, ekonomicznych i innych.

Rozkwit turystyki w Splicie nie ustaje od ostatnich dziesięciu lat, z wyjątkiem roku 2009, kiedy nastąpił spadek nocowań z powodu recesji. Split w 2012 roku osiągnął rekordowe rezultaty ekonomiczne, odbyło się 280 207 przyjazdów turystycznych, czyli o 9% więcej niż 2011 roku, a 749 168 noclegów to wzrost o 12%. Poruszenie w danych turystycznych zatarło długoletnie przekonanie, że Split to jedynie miasto tranzytowe. Efekt ten przypisuje się wielkiej i bogatej ofercie turystycznej.

Zanotowano również duży wzrost liczby łóżek w zakwaterowaniach prywatnych aż do nieprawdopodobnych 50% w 2012 roku względem roku 2011, tj. 3 464 łóżek w 2011 roku, na 5 146 łóżek 2012 roku. Liczba wynajmujących wzrosła z 753 na 1 068 w 2012 roku, co stanowi wzrost o 40%. Każdego dnia ludzie się wyprowadzają z Pałacu Dioklecjana, Radunicy i Varosza i udostępniają swoje łóżka turystom. W minionych latach zaobserwowano trend, że młode rodziny po zakończeniu szkoły, wraz z dziećmi przenoszą się do rodziców i wynajmują swoje mieszkania w okresie od 15 czerwca do 1 września, w taki sposób uzupełniając budżet domowy. Również zauważono wzrost wynajmujących w splickich elitarnych dzielnicach, takich jak Meje, Baczwice, Zenta i Znjan oraz w mniej atrakcyjnych dzielnicach: Visoka, Split 3, Skape i Blate, gdzie w letnich miesiącach mieszkania, w których zimą mieszkają stodenci, wypełniają turyści w przystępnych cenach.

Split jako jedyny na świecie podwoił liczbę nocowań w cztery lata bez nowych pokoi hotelowych. Liczba pokoi hotelowych ciągle wzrasta, a w 2012 roku wzrosła do 17% z 624 na 731 lub 107 pokoi. Zanotowano wzrost młodych turystów z popularnymi plecakami turystycznymi3 na plecach.

Lotnisko Resnik notuje wzrost o 9% w stosunku do roku 2011. tj. 1 300 031 podróżujących na 1 425 749 w roku 2012. Ze względu na pojawiające się w 2013 dodatkowe linie, można oczekiwać wzrostu o ponad 1 600 000 podróżujących. Liczba gości statków wycieczkowych wzrosła z 181 931 w 2011 roku na 228 450 w 2012 roku, co stanowi wzrost o 20%, ale w 2013 roku pojawił się jeszcze większy wzrost na 300 000 gości po zwiększeniu liczby firm, które się zatrzymały w Splicie, jako w jednym z portów, by przepłynąć przez Morze Śródziemne.

W 2013 roku Split oczekiwał lepszych rezultatów w turystyce niż w roku 1012. Przewidywano zwiększenie liczby przyjazdów do 320 000 oraz liczbę nocowań bliską 900 000, z uwagi na ogłoszone zwiększenie liczby turystów na splickim lotnisku oraz dobrą prezentacją i nagrodami, jakie Chorwacja uzyskała w okresie zimowym, jako cel podróży turystycznych. Pod względem ruchu Split jest nadal najbardziej znaczącym połączeniem. Ścinają się w nim okrętowe, drogowe, torowe i powietrzne środki transportu. W porcie miejskim notuje się stały wzrost podróżujących, co stawia go na trzecim miejscu wszystkich portów śródziemnomorskich, z liczbą podróżujących wynoszącą 4 miliony.

Port w Splicie z sukcesem utrzymuje również codzienne połączenia promowe z Włochami. Jednym z częstych połączeń jest Split-Ancona i Ancona-Split. Podróżowanie tym połączeniem w swojej ofercie zawiera kilka międzynarodowych firm okrętowych, takich jak Blue Line International i Jadrolinia. Port Split jako przystań, poza wyjątkowym międzynarodowym i ekonomicznym zainteresowaniem Chorwacji, z roku na rok notuje wzrost liczby turystów, samochodów oraz statków, dla których jest główną przystanią w Dalmacji.

Wzraz z rozkwitem turystyki w Splicie, równolegle zwiększa się również liczba restauracji, sklepów z pamiątkami i agencji turystycznych (Split Tours, Atlas, Adriatic, F tours i ostale), które oferują szerokie spektrum usług.

Dubrownik
Najczęściej odwiedzanym miastem jest Dubrownik, w którym w 2011 roku przebywało 631 509 turystów, którzy w tym okresie stanowili 2 344 426 milionów noclegów. Dubrownik rocznie również odwiedza około milion turystów rejsami. Firma lotnicza British Airways, w swoich przewidywaniach związanych z dziesięcioma najpopularniejszymi celami turystycznymi roku 2010 umieściła Dubrownik, w czasie gdy brytyjskie czasopismo Marie Claire umieściło Dubrownik między 20 najlepszymi światowymi celami podróży w czasie wakacji jesiennych 20122 roku. Sylwester 2001 w Dubrowniku umieszczony został w top 10 światowych celów podróży turystycznych według CNN. Względem Huffington Post i nadzwyczajnym kryterium popularności na Facebooku, analizy ponad 200 milionów komentarzy użytkowników tego portalu społecznościowego, Dubrownik jest wśród top 10 światowych celów podróży turystycznych na wysokim drugim miejscu. The New York Times na swojej stronie internetowej ukazał spis 45 światowych przodujących celów podróży turystycznych w roku 2012. Dubrownik został na tym spisu umieszczony na 36 miejscu. O popularności turystycznego Dubrownika najlepiej mówi fakt, że między pozostałymi, odwiedzały go również popularne gwiazdy światowe, takie jak: Roger Moore, Tom Cruise, Michael Douglas, Catherine Zeta-Jones, Kurt Russell, Goldie Hawn, John Malkovich, Kevin Spacey, Steven Spielberg, Beyonce, Bono Vox, Jon Bon Jovi i wiele innych.

Chorwacja kontytentalna
W łącznym chorwackim ruchu turystycznym w 2010 roku żupanie kontynentalne, bez Zagrzebia, stanowiły 528 823 przyjazdów, co czyni 5% łącznego ruchu turystycznego i 1 131 964 noclegów, co na poziomie państwa stanowi ruch 2%. Kontynentalna turystyka jest mniej rozwinięta, przede wszystkim z powodu braku możliwości produkcyjnych zakwaterowań wysokiej jakości, narciarstwa i sportów zimowych Najczęściej odwiedzanym miejscem w kontynentalnej Chorwacji jest miasto Zagrzeb, którego w roku rekordowego sezonu turystycznego – 2008, odwiedziło 705 165 turystów, co dało 1 182 917 noclegów. Najczęściej odwiedzanym miejscem narciarskim lub chorwackim centrum olimpijskim jest Bjelolasica. Na Bjelolasici jest utworzonych 6 tras narciarskich, ale ilość zakwaterowań zmalała o 384 pokoje, z powodu pożaru na początku roku 2011.

Autor: 
Tłumaczenie - Karolina Dopierała
Źródło: 
http://www.croatiasailing.hr/

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
6 + 9 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.