„Goldenpass Express”

Pininfarina zmienia kierunek produkcji. Nowoczesne rozwiązania technologiczne i urocze wnętrza wagonów.

Włoski producent samochodów Pininfarina znany na całym świecie głównie z projektów nadwozi samochodowych dokonuje realizacji nowych konceptów mających na celu usprawnienie funkcjonowania transportu kolejowgo. Wysokiej jakości infrastruktura to jeden z najważniejszych czynników pobudzających zrównaważony rozwój danego kraju. Jest on również kluczowym ogniwem w budowaniu idei spójności ekonomicznej i terytorialnej.

Warto wyjaśnić, iż słynne włoskie biuro projektowe z Turynu, już od 1930 roku specjalizuje się w tworzeniu samochodów koncepcyjnych oraz projektowaniem modeli seryjnych a zwłaszcza samochodów sportowych. Firma została założona przez Battistę Pininfarinę i początkowo istniała pod zupełnie anonimową nazwą „Carrozzeria Pinin Farina” ( „Pinin Farina-Warsztat naprawy nadwozi”, a słowo Pinin jest zwyczajnie zdrobnieniem imienia Giuseppino). Jej dynamiczny rozwój i sławę przyniosły projekty karoserii wykonywane na specjalne zamówienie gwiazd z Hollywood oraz najbogatszych ludzi świata. W 1947 roku jeden z pojazdów zaprojektowanych przez Pininfarinę trafił na wystawę w nowojorskim Museum of Modern Art. (MoMA-Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Z początkiem lat 50 firma stopniowo rozrasta się, a w 1952 roku rozpoczyna stałą, trwającą do dziś współpracę z Ferrari. Współpracowała również z wieloma innymi gigantami światowej motoryzacji, takimi jak: Maserati, Lancia, Alfa Romeo, Mitsubishi, Rover, Peugeot, Honda, Volvo, Rolls-Royce, Cadillac oraz Bentley.

W 2005 roku z okazji 75-lecia istnienia firmy na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano dwa modele sportowych samochodów właśnie na tę okazję: Ferrari F430 Spider i Birdcage 75th. W 2012 roku zostaje podjęta decyzja o współpracy z chińską South East Motor a w 2015 spółka ostatecznie przechodzi na własność grupy Mahindra&Mahindra z Indii.

Pininfarina oprócz motoryzacji tworzy projekty w wielu innych segmentach rynku. Nota bene współpracuje z firmami takimi jak Motorola, Gorenje oraz Lavazza, projektując przykładowo piekarniki lub ekspresy do kawy. W 1985 roku ten słynny włoski producent opracował wnętrza i zewnętrzne elementy pierwszego pociągu dużej prędkości we Włoszech, słynnego ETR 500, zwanego potocznie przez Włochów-FrecciaRossa (czerwona strzała), którego prędkość służbowa wynosi 300km/h. Przez lata ekipa wykwalifikowanych specjalistów projektowała także wagony dla kolei szwajcarskiej, duńskiej i norweskiej, jak i również lekką kolej jeżdżącą po ulicach francuzkiego miasta Lille, a także tramwaje obsługujące podróżnych we Włoszech, Grecji, Szwecji i Turcji. Dla przewoźnika kolejowego Eurostar zaprojektowano rozwiązanie graficzno-kolorystyczne oraz wyposażenie wnętrza nowego superszybkiego pociągu e320, który przewozi ponad 900 pasażerów z prędkością 320 km /h.

 

Pinfinarina de facto jest również znana ze wspaniałych projektów wzornictwa przemysłowego. Stąd też współpraca ze szwajcarską firmą kolejową MOB (Montreux Bernese Oberland) przy produkcji nowego i bezprecedensowego pasażerskiego pociągu panoramicznego-Goldenpass Express, który to został górnolotnie nazwany „treno delle meraviglie” (niezwykły pociąg) i będzie on dostępny na torach już od 13 grudnia 2020 roku. Planowo będzie on pokonywał krajobrazową trasę kolejową, która niewątpliwie jest jedną z najbardziej atrakcyjnych w Europie. Linia kolejowa Montreux-Berner Oberland łączy Montreux nad Jeziorem Genewskim z Les Avants, Montbovon, Rossinière, Château-d'Oex, Rougemont, Saanen, Gstaad i Zweisimmen z Lenkiem w Oberlandzie Berneńskim.

Pininfarina, w projekcie nowych pociągów dla firmy kolejowej MOB, zastosowała zarówno nowe standardy bezpieczeństwa, jak i zwiększyła komfort dla pasażerów. Wprowadzając nowe usprawnienia technologiczne w postaci wózka o zmiennym rozstawie kół, co w praktyce pozwala na szybką zmianę szerokości toru: z wąskiego rozstawu szyn o wymiarze jednego metra-do rozstawu „normalnego” czyli do parametru 1,43 (przykładowo jest on zastosowany na większości polskiej sieci kolejowej).

Oprócz tego nowoczesnego elementu konstrukcyjnego, w wagonach zostały zamontowane specjalne przestronne okna, które pozwalają gościom podziwiać piękno mijanych krajobrazów, bez konieczności wychodzenia z pociągu. Super nowoczesne szyby pozwalają na swobodne wykonywanie zdjęć bez obawy o odbicia. W ten sposób można zachować na pamiątkę lub... ocalić od zapomnienia wspaniałe widoki i wzruszające przeżycia. Niemniej jednak w dzisiejszych czasach najczęstrzą formą udostępnia ciekawych miejsc, które właśnie zwiedzamy jest ich bezpośrednia publikacja na portalach społecznościowych, przykładowo na... Instagramie. I tu leży pies pogrzebany.Właśnie na taką formę reklamy liczą eksperci od firmowego marketingu.

Alfredo Palma, design project manager Pininfariny twierdzi, iż „Stajemy w obliczu nowych standardów bezpieczeństwa i dlatego powinno to stanowć bodziec dla rozwoju kreatywności „Made in Italy”. Bez wątpienia , to właśnie dzięki awangardowemu projektowi dla firmy MOB stworzyliśmy panoramiczny pociąg, który oferuje rewelacyjne i niezapomniane wrażenia z podróży, i co tutaj najważniejsze, pozostając w całkowitej symbiozie z pięknem otaczającej nas przyrody szwajcarskich Alp.” Jak to dobitnie ujęła amerykańska pisarka Margaret Lee Runbeck: ”Szczęście nie jest stacją, do której przyjeżdżasz, lecz sposobem podróżowania”.

Autor: 
Giulianna Ferraino/Tłum. Anna Skowronek
Źródło: 
Corriere della Sera
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
2 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.