Nieadekwatne reformy nałożyły kaganiec na usta turystyki.

Wiele krajów, jak na przykład Turcja, przeznacza sporo pieniędzy w celu zwiększania kampanii promocyjnych na rzecz rozwoju turystyki i trzeba przyznać, iż przynoszą one owocne i widoczne skutki. Ale pozostaje niestety jeszcze stary kodeks drogowy ktory nie idzie w parze ze zmianami obyczajów w Europie i na świecie.

Wprowadzenie opodatkowania na równi z zasadami pozostałych krajów europejskich, rewizja Starego Kodeksu Drogowego (sprzed ćwierć wieku) oraz inwestycje w dziedzinie infrastruktury nie przyniosło spodziewanych efektów.Wypożyczanie samochodów (przedsięwzięcie rządu poprzedniej kadencji) miał na celu przyciągnięcie uwagi, uzyskując niestety tylko w niektórych przypadkach konkretne odpowiedzi.

 

KROPLA W MORZU POTRZEB

Zmiany wykonawcze przeprowadzone w dość szybkim tempie,nie dały oczekiwanych efektów pomimo obiecujących wyników które w zasadzie zataiły tylko poważne problemy.(...). Rzeczywistość jest taka, że zastój we włoskim przemyśle samochodowym poważnie ogranicza postęp w innych dziedzinach, przykładowo hamuje on rozkwit turystyki. Realia są takie, że wypożyczalnie samochodów rejestrują prawie jeden pojazd na cztery spośród sprzedawanych we Włoszech.

 

OSTRA RYWALIZACJA

Prezydent ANIASA ( Krajowe Stowarzyszenie reprezentujące sektory usługowe oraz badające zagadnienia i opracowywujące nowe metody) Massimiliano Archiapatti twierdzi; iż „Sytuacja zaczyna stawać się coraz bardziej delikatna w przypadku wynajmu krótkoterminowego, ponieważ ten właśnie sektor odczuwa dotkliwą konkurencję pomiędzy operatorami, paradoksalnie z jednej strony przynosi to korzyści konsumentom, niemniej jednak stopniowo zmniejsza wysoką rentowność przedsiebiorstw. Perspektywa spadku przyjazdu turystów wprowadzi tylko ferment i wbije przysłowiowy kij w mrowisko”. Według danych opracowanych przez CST (Wloski Ośrodek Badania Opinii Publicznej) na rzecz Confesercenti (Konfederacja Włoskich przedstawicieli Turystyki, Usług, Rzemiosła oraz Drobnych Przedsiebiorców Przemysłowych ) szacuje się, że między czerwcem a sierpniem przewidywalna ilość turystów to 205 milonow,czyli aż o 2 miliony mniej niż w ubiegłym roku (-0,9%). Zaistniałe okoliczności wpływają negatywnie nie tylko na położenie rodowitych Włochow (-1,1%) lecz również turystów z całego świata (-0,8%), przyczyna są wciąż niepewne warunki pogodowe, które niestety nie sprzyjają rezerwacjom, jak również decyzje polityczne odnośnie przyjmowania uchodźców przypływających masowo na południowe wybrzeża Włoch

Prezydent ANIASA dodaje, że „Kraje takie jak Turcja wdrozyły skuteczne kampanie promocyjne przynoszące pozytywne rezultaty w dziedzinie turystyki, podczas gdy we Włoszech nic takiego jak dotychczas nie ma miejsca.... W przypadku małych firm działających tylko w letnim okresie, taka forma jest głównym źródłem dochodów tychże rodzin, a biorąc pod uwagę zaistniałą sytuację gospodarczą, nie spodziewam się żadnego cudu...”. Według pana prezydenta, to co stanowczo obciąża włoską turystykę to oprócz wzrostu koniunktury niektórych krajów Basenu Morza Śródziemnego, to również pogłębiający się i nadal widoczny gołym okiem wewnętrzny kryzys włoskich rodzin a do tego oczywiście i nie bez kozery dołącza się... Brexit, który to de facto zmniejszył dotkliwie liczbę turystów z Wielkiej Brytanii.

 

Dla wielu małych firm prowadzących dzialalność godpodarczą tylko w kilkumiesięcznym okresie letnim jedynym źródłem dochodów jest wakacyjna turystyka.

Zagadnienie dotyczące natomiast wynajmu długoterminowego przedstawia się korzystniej, ponieważ jego wzrost nie opiera się na czynnikach tak zmiennych, jak liczba napływających zagranicznych turystów ale na stałych i popularnych trendach. Przejście od idei własności do idei użytkowania znalazło swe odbicie i zastosowanie zarówno wśród firm większych jak i tych mniejszych, a nawet wśród osób prywatnych. Stosunkowo szybki wzrost idei wspólnego użytkowania samochodu jest oczywistym aspektem mentalności, który nie nadaje większego znaczenia samemu samochodowi, czyli jego posiadaniu, ale jego użyteczności w celu przemieszczania się.Zjawisko wspólnych pojazdów dla użyteczności publicznej w rzeczywistości wzbudza coraz większe zainteresowanie a co za tym idzie i swoją wagę znaczenia. Z punktu widzenia czysto pragmatycznego to korzystniej jest opłacić stałą miesięczną kwotę niż długoterminowy czynsz który na dobro złego stale wzrasta, a co najważniejsze nie należy przejmować się kosztami zakupu i nakładami na utrzymanie samochodu.
 

NIEADEKWATNE PRZEPISY WŁOSKIEGO KODEKSU DROGOWEGO

Modernizacja wspólnego użytkowania samochodu w użyteczności publicznej jest jednak zasadnicza przeszkoda we Włoskim Kodeksie Drogowym z 1992 roku. Nie obejmuje on oczywiscie koncepcji udostępniania samochodów, podczas gdy w kwesti podatkowej Włochy niedawno postanowiły zwrócić się do Unii Europejskiej o utrzymanie na poziomie 40% przez kolejne trzy lata systemu odliczania podatku Iva (VAT) dla samochodów służbowych.

„Ostatnie oświadczenia wicepremiera Matteo Salviniego dotyczące chęci wprowadzenia zmian przy okazji kolejnej ustawy budżetowej a konkretnie w sprawie możliwości odliczenia podatku Iva (VAT) dla samochodów służbowych stanowią ważny sygnał dla całego włoskiego przemysłu motoryzacyjnego, ignorowanego w ostatnich latach ( w zasadzie bez żadnego planu działania regulacyjnego na poziomie krajowym i lokalnym). Sektor ten stanowi 11,1% Pil ( PKB ) i 16,6% dochodów podatkowych. Oby nie była to przysłowiowa kiełbasa wyborcza. Oczywiście gwoli wyjaśnień nie prosimy o nowe prawo, a jedynie o rozważenie wniosku skierowanego do Komisji Rządu w kilka tygodni przed ogłoszeniem przez Salviniego przedłużenia o kolejne trzy lata (do 2022 r.) obecnego systemu odliczeń, a jest to bez cienia wątpliwości, pierwszy bezprecedensowy przypadek w Europie”.

Autor: 
Marco Frojo/Tłum. Anna Skowronek
Źródło: 
La Republica
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
9 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.