Jak pokonać strach przed lataniem

Jedna czwarta ludzi boi się latać i jeśli, tak jak ja, jesteś jednym z nich, sama myśl o wejściu do samolotu może wpędzić cię w panikę. Jestem typem osoby, która zawsze sprawdza pogodę przed wejściem na pokład i nerwowo łapie za podłokietnik przy najmniejszym, niepokojącym dźwięku lub ruchu w powietrzu, stresując biednego siedzącego obok mnie pasażera.

Instynkt podpowiada mi, że niebo nie jest miejscem, w którym ludzie powinni czuć się pewni siebie, a wszystko to, od ciasnych siedzeń po brak kontroli, sprawia, że ​​czuję się, jakbym ciągle był w niebezpieczeństwie. Jednak, za wszelką cenę chcę przezwyciężyć tę fobię i dlatego, po latach odkładania tego na później, w końcu zapisałem się na kurs „Flying with Confidence” prowadzony przez British Airways.

Zaskoczyło mnie, jak wiele osób pojawiło się na jednodniowym kursie na lotnisku Heathrow. Około stu podenerwowanych osób czekało w pokoju, przygotowując się do stawienia czoła temu samemu strachowi co ja. Podczas oczekiwania, rozmawiałem z rozstrzęsionym inżynierem Airbusa, którego strach nasilał się z każdym lotem, a także policjantem, który nie latał od ponad 10 lat, ponieważ jego fobia stała się nie do zniesienia.

Pilot British Airways, kapitan Steve Allright i jego załoga spędzili dzień na rozmowach z nami o wszystkim, co jest związane z lataniem, zaczynając od tego, jak działa samolot, a kończąć na sposobach, które pomogą zachować spokój. Kurs zakończył się krótkim lotem do Bournemouth, gdzie przetestowano nowo zdobytą wiedzę.

O dziwo, większość ludzi wytrwała cały dzień, włącznie z lotem. Tego dnia poczułem, że moja perspektywa latania zmieniła się wraz z nabraniem pewności siebie w powietrzu. Tydzień później leciałem do Hiszpanii, mając pełną kontrolę nad swoim strachem. Co spowodowało tę zmianę? Oto moje dziesięć najlepszych wskazówek.

 

Dowiedz się, jak działa samolot

Jednym z głównych powodów, dla których ludzie boją się latania, jest brak wiedzy na temat tego, jak dokładnie samolot może utrzymać się w powietrzu. Jednakże, podobnie jak łodzie podwodne lub samochody na drogach, samoloty są zaprojektowane tak, aby unosić się na niebie. Kapitan Allright wyjaśnia: „Siła nośna wytwarzana jest przez ruch skrzydła w powietrzu, co jest normalną częścią praw fizyki”. Samolot lecący z prędkością 30 000 stóp może szybować przez 160 kilometrów, nawet jeśli wszystkie silniki zawiodą.

 

Zaufaj pilotom

Trudno jest zrozumieć, jak ktoś może odczuwać przyjemność z latania, gdy strach przejmuję kontrolę, jednak dla pilotów latanie jest ogromną pasją. Każdy z nich przeszedł rygorystyczny proces selekcji i dwuletni program szkoleniowy, aby zdobyć uprawnienia pilota. „To najbardziej kontrolowany zawód na świecie. Piloci są poddawani ponownym testom i szkoleniom co sześć miesięcy w ciągu całej kariery zawodowej”- mówi kapitan Allright.

 

Przyzwyczaj się do turbulencji

Może być to niezbyt komfortowe, ale niekoniecznie niebezpieczne. Kapitan Allright zaznacza: „Wszystkie turbulencje są spowodowane przez siły natury i są całkowicie bezpieczne, ponieważ samoloty skonstruowane są tak, aby wytrzymać nawet najcięższe z nich. Jeśli masz zapięty pas bezpieczeństwa, nic Ci nie grozi”.

 

Pozbądź się negatywnych myśli

Gdy myślisz o lataniu, przeważnie nachodzą Cię myśli katastroficzne, takie jak możliwość oderwania skrzydła, czy awaria silnika. Niezależnie od tego, zawsze wyobrażaj sobie szczęśliwe zakończenie, w którym bezpiecznie wysiadasz z samolotu. Takie pozytywne myślenie pomoże zmniejszyć stres i zachować spokój podczas lotu.

 

Skoncentruj się na oddychaniu

Nie ma możliwości wpadnięcia w panikę, gdy potrafisz kontrolować swój oddech. Jeśli odczuwasz niepokój, nawet jeszcze przed startem, zrób wdech i wydech przez cztery sekundy. Połącz to ze skurczami mięśni - zaciskanie pośladków podczas wydechu jest najskuteczniejszą metodą - które przytłumią sygnały nerwowe biegnące w górę i w dół rdzenia kręgowego, pomagając zachować spokój. Może to zabrzmieć dziwnie, ale naprawdę działa.

 

Spróbuj ćwiczeń na odwrócenie uwagi

Są różne techniki, które można wypróbować, aby nie skupiać się na strachu. Noszenie gumki recepturki na nadgarstku i bawienie się nią, gdy się boisz, przywraca Cię do rzeczywistości i może służyć jako przypomnienie, aby przestać się zamartwiać. Ewentualnie spróbuj mocno zacisnąć skórę między kciukiem a palcem wskazującym. Ten punkt nacisku jest związany z lękiem i może pomóc w zachowaniu spokoju.

 

Porozmawiaj z personelem pokładowym

Personel pokładowy ma za zadanie zapewnić Ci bezpieczeństwo, ale także spokojny lot. Poinformuj ich, że jesteś nerwowym pasażerem i nie bój się zadawać pytań, jeśli martwisz się o cokolwiek, co się dzieje. Ważne jest również, aby pamiętać, że pomimo jakichkolwiek wstrząsów i uderzeń nie dzieje się nic złego, chyba że powiedziano inaczej.

 

Naucz się, jak radzić sobie z klaustrofobią

Każdy do pewnego stopnia nabiera klaustrofobii, ale to, jak sobie z tym radzisz, może mieć znaczenie, jeśli chodzi o komfort podczas lotu. Użyj technik rozpraszania uwagi i oddychania, aby uspokoić nerwy. Spaceruj po samolocie, aby rozprostować nogi i zawsze planuj, jak spędzisz podróż. Zaplanuj każdą godzinę lotu i zdecyduj, czym się zająć - nigdy nie wsiadaj do samolotu, nie mając nic do roboty.

 

Zacznij od małych celów

Nie próbuj przezwyciężyć strachu przed lataniem, rezerwując wielogodzinny lot do Australii. Eksperymentuj z lotami na krótkim dystansie, wyobrażając sobie bezpieczny start i lądowanie. Lęki i fobie są trudne do pokonania, ale upór i wytrwałość są tym, co ostatecznie pomoże Ci je pokonać.

Nie krępuj się szukać pomocy u ekspertów i na różnego rodzaju kursach. Latanie to bardzo wygodny środek transportu w dzisiejszych czasach, dlatego może najwyższy czas pokonać swój strach.

Autor: 
Zoe Galloway/Tłum. Piotr Kosakowski
Źródło: 
independent.co.uk
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
3 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.