Czy uda się dolecieć do Wielkiej Brytanii po brexicie bez umowy rozwodowej?

Istniały obawy, że wielce prawdopodobne wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez umowy rozwodowej doprowadzi do masowego uziemienia samolotów. W Londynie i Brukseli przygotowano plany awaryjne, które pozwolą na uniknięcie takiej katastrofy, choć i tak zmiany będą dla podróżnych znaczne, pisze Saim Saeed z POLITICO.

  • Dalej będzie można latać na Wyspy i z powrotem, ale nie będą już powstawać nowe połączenia
  • Najbardziej ucierpią podróże transatlantyckie, bo nie będzie już można przesiadać się w Londynie
  • Brak umowy rozwodowej może doprowadzić do utraty ok. 140 tys. lotów i 20 mln. pasażerów na rynku połączeń Wielkiej Brytanii z Unią
  • Brytyjscy przewoźnicy, tacy jak np. EasyJet, nie będą mogli wykonywać lotów wewnątrz Unii

Oto, co może się stać z lotami między Wielką Brytanią, a Unią po brexicie:

 

Czy mogę rezerwować lot między UE a Wielką Brytanią po 30 marca 2019 roku?

Tak. (Prawdopodobnie)

Najlepszym scenariuszem dla podróżujących jest sytuacja, w której 14 stycznia zostanie w Izbie Gmine zatwierdzona brexitowa umowa o wyjściu, jaką Unia wynegocjowała z Wielką Brytanią. Jeśli tak się stanie, wówczas usługi lotnicze między UE, a Wyspami pozostaną takie same co najmniej do końca 2020 r. (i być może dłużej), w którym to czasie negocjatorzy mają nadzieję na zawarcie stałej umowy o transporcie lotniczym.

Jednak zamieszanie w brytyjskim parlamencie pokazuje, że porozumienie brexitowe może nie zostać zatwierdzone, co oznacza, że Zjednoczone Królestwo wyjdzie z Unii bez umowy. Komisja Europejska zaproponowała w grudniu zestaw planów awaryjnych na wypadek braku umowy, które, jeśli zostaną zatwierdzone przez UE-27, nadal zezwalają na bezpośrednie loty między Unią a Wielką Brytanią przez okres 12 miesięcy po 30 marca.

Tak, więc nawet w przypadku brexitu bez umowy, będziesz w stanie – pod warunkiem, że plany Komisji zostaną zatwierdzone przez kraje członkowskie i Parlament Europejski – latać z Unii do Wielkiej Brytanii i z powrotem.

 

Czy transport lotniczy pozostanie taki sam?

Nie.

Komisja podkreśla, że jest to tzw. "szkieletowe" porozumienie i nie tylko jest ono mniejsze niż to, co Wielka Brytania już ma, ale również jest tymczasowe. Brytyjskie linie lotnicze stracą prawo do lotów wewnątrzunijnych. Stracą także prawo do wykonywania lotów z Wielkiej Brytanii do UE, a następnie do innego miejsca docelowego – powiedzmy - Londyn-Madryt-Buenos Aires.

Chociaż linie lotnicze mogą kontynuować połaczenia na już posiadanych trasach, nie mogą otwierać nowych tras, więc jeśli liczyłeś na bezpośredni lot z Glasgow do Bukaresztu, linie lotnicze nie będą mogły go dodać po 30 marca. Operatorzy również nie będą mogli dodawać kolejnych lotów do istniejących tras, więc jeśli istnieją dwa codzienne loty do Rygi z Gatwick w Lodynie, to nie można już dodać trzeciego.

– To ograniczenie rozwoju łączności lotniczej przy scenariuszu bez umowy jest szczegółem, który ma znaczenie. Jeśli zastosuje go również strona brytyjska w stosunku do linii lotniczych z Unii, doprowadzi to ostatecznie do utraty 140 tys. nowych lotów i prawie 20 milionów pasażerów na rynku Wielka Brytania-UE27 – powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

 

Czy pasażerowie ze Stanów Zjednoczonych lub z innych krajów muszą martwić się brexitem?

Tak.

Około połowa wszystkich pasażerów podróżujących do Wielkiej Brytanii ze Stanów Zjednoczonych udaje się do innych krajów w Unii, co oznacza, że pasażerowie amerykańscy mogą stanąć w obliczu poważnych zakłóceń, a amerykańscy przewoźnicy mogliby stracić wiele biznesu z tzw. umów codeshare z liniami partneskimi.

Na przykład American Airlines i British Airways są częścią sojuszu Oneworld. AA opiera się na połączeniach BA w Europie, by zapewnić swoim pasażerom dotarcie do celu z Heathrow. Plany Komisji na wypadek braku umowy brexitowej nie wspominają o tym, jak będzie działać codeshare po 30 marca, co oznacza kłopoty dla nie-Europejczyków przybywających z innych krajów, mających nadzieję na przemieszczanie się między Unią, a Wielką Brytanią.

 

Czy brytyjscy pasażerowie potrzebują wiz, aby pojechać do Unii i na odwrót?

Nie.

Komisja postanowiła przyznać obywatelom Wielkiej Brytanii status bezwizowy, który pozwoli Brytyjczykom na pozostanie w Unii przez okres do 90 dni w ciągu 180 dni. Oznacza to, że obywatele brytyjscy mogą wyjechać na wakacje lub spotkać się z przyjaciółmi i rodziną na kontynencie, ale będą musieli ubiegać się o wizę, jeśli zamierzają zostać dłużej niż trzy miesiące.

Jednak obywatele Wielkiej Brytanii będą musieli uiścić opłatę w wysokości 7 euro w ramach nowego Europejskiego Systemu Informacji i Zezwoleń na Podróże – ETIAS – który dotyczył będzie podróżnych spoza UE, którzy nie potrzebują wiz wjazdowych.

Obywatele europejscy również nie będą potrzebować wiz, aby udać się na krótko do Zjednoczonego Królestwa, ale rząd brytyjski zaproponował nowy plan imigracyjny, który postawi ich w tej samej kategorii co reszta świata, jeśli chodzi o ubieganie się o pracę lub imigrację. Plan ten prawdopodobnie nie wejdzie w życie wcześniej niż w 2025 roku.

Autor: 
Michał Broniatowski
Źródło: 
Onet
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
12 + 6 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.