Czy wiesz, dlaczego okna w samolotach są OKRĄGŁE? Przyczyna jest STRASZNA

Wielu ludzi boi się na samą myśl o tym, że trzeba wsiąść do samolotu. Ale są i tacy, którzy cieszą się, ale czasem pytają – właściwie dlaczego okna w samolocie są okrągłe?

Przemysł lotniczy należy do najbardziej zaawansowanych na świecie, ale w połowie ubiegłego wieku, rzeczy nie miały się tak dobrze. Rok 1950 uważany jest za początek komercjalizacji lotów samolotowych. Wtedy okna w samolotach miały kształt kwadratów.

Przełomowym momentem była awaria, która miała miejsce w 1954 roku. Samolot dosłownie rozpadł się w powietrzu i zginęło wielu pasażerów.

Dokładnie 45 lat temu miał miejsce jeden z najbardziej mrocznych epizodów lotniczych w historii. Urugwajski samolot z 40 pasażerami i 5 członkami załogi na pokładzie rozbił się na odludnym obszarze Andów, w bezpośrednim sąsiedztwie granicy z Argentyną i Chile. Wśród pasażerów była ekipa graczy rugby, ich przyjaciele, rodziny i współpracownicy. Samolot rozbił się wcześnie rano 13 października, w skrajnie trudnych warunkach pogodowych. Wierzcie lub nie, przyczyną awarii były okna.

Sprawa jest prosta. Cokolwiek ma kąt, automatycznie ma słaby punkt. Okna w postaci kwadratów mają cztery kąty, co oznacza, że są to cztery potencjalnie słabe punkty.

Z tego też powodu, inżynierowie zdecydowali się na okrągłe lub eliptyczne kształty, które łatwiej wytrzymują wysokie ciśnienie takie choćby, jak to wywierane przez powietrze na lecący samolot.

 

Autor: 
Tłum. Emilia Liberda
Źródło: 
Avaz
video: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
7 + 9 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.